Cirkulationsplats med brister på supercykelstråk

Just nu byggs en ny cirkulationsplats vid korsningen Nya Tylösandsvägen/Hamiltons väg. En ritning som visar hur cirkulationsplatsen kommer att se ut finns här.

aaa

Den nya cirkulationsplatsen vid Hamiltons väg. Klicka för förstoring.

Cirkulationsplatsen är mycket efterlängtad, men tyvärr verkar det som att den kommer att byggas med brister som riskerar göra den obekväm och kanske till och med farlig för cyklister.

På bilden ovan har jag ritat in färdvägen genom cirkulationsplatsen för den som cyklar från Halmstad i riktning mot Tylösand. Det kritiska partiet är sträckan precis före överfarten där cyklande korsar Hamiltons väg (markerat i rött).

Det normala är att cykelbana och körbana korsar varandra i rät vinkel så att både bilister och cyklister har god överblick över trafiken. Men här är tycks cykelbanan vara dragen i det närmaste parallellt med körbanan. Detta medför att cyklande har biltrafiken “i ryggen” och riskerar att få svårt att upptäcka bilister som svänger höger in på Hamiltons väg. Bilister överraskas av cyklister som ser ut att cykla i riktning mot Hamitons väg i stället svänger vänster ut på cykelöverfarten. Detta är som upplagt för tillbud och olyckor.

Sedan tillkommer detta med bekvämlighetsaspekterna. Det är väldigt obekvämt att göra en tvär 90-graders sväng som man enligt kommunens ritning blir tvungen att göra för att komma ut på cykelöverfarten. För att klara av svängen måste man sannolikt skära kurvan. Vad händer vid möte?

Jag skulle kunna skriva mycket mer om den här cirkulationsplatsen. Inte minst när man väger in att cirkulationsplaten kommer att ingå i ett av kommunens s.k. “supercykelstråk” som enligt “Handlingprogram för hållbara transporter, transportplan för Halmstad 2030” ska hålla “hög standard avseende framkomlighet, trygghet, trafiksäkerhet, genhet, bekvämlighet och underhåll”. Men jag bryter här och hoppas att kommunen ser över utformingen.

Advertisements

September 15, 2013. Uncategorized.

4 Comments

  1. Erik Sandblom replied:

    Bra skrivet! Jag tror knixet är nån sorts rättvisetänk för att få cyklister att sakta ner. Om bilisterna måste sakta ner så ska cyklisterna också sakta ner! Att de flesta cyklister ändå inte håller mer än 25, kanske 30 km/h spelar ingen roll.

  2. Nisse replied:

    I så fall är det ett väldigt dåligt farthinder som bygger på att cyklister måste ha ögon i nacken. Vi får se om kommunen kommenterar det hela!

  3. Åsa replied:

    Roligt med en blogg som diskuterar cykling i Halmstad.

    Har du sett att “A view from the bicycle path” diskuterar olika rondeller i Holland i en lång post?

    (här: http://www.aviewfromthecyclepath.com/2014/05/the-best-roundabout-design-for-cyclists.html)

    Det verkar som den utformning han tycker är säkrast har rätt tvära svängar för cyklister, men utrymme efter svängen innan cyklisten ska korsa bilvägen. Och utrymme för bilisterna mellan att dom lämnar rondellen och att dom korsar cyklisternas väg.

  4. Åsa replied:

    Oj, jag såg nu att den här posten var gammal. Nåja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback URI

%d bloggers like this: